Blog

Biciklivel vonaton a Velencei tóhoz egy babával (és 2 potyautassal)

2018.10.20 10:00
Barna Zsófi
Barna Zsófi

Ha már van egy ilyen szuper biciklis utánfutónk, amit igazából a hétköznapi logisztikai nehézségeink leküzdésére vásároltunk, akkor gondoltuk, ideje kisebb túrákban is gondolkozni. Mit nekünk, hogy öten vagyunk! Mit nekünk, hogy egyikünk még nem tud járni! Mit nekünk, hogy a legidősebb sincs hat éves!

A helyi „tudakozóban”, azaz a helyi facebook csoportban rögtön fel is tettem a kérdést, hogy mit javasolnak, mi legyen az úticélunk az alábbi paraméterekkel:

  • Budapest XIX. kerületéből, Wekerletelepről indulnánk. 
  • Lesz velünk 3 gyerek, akik közül a legkisebb nem tud a saját lábán közlekedni és ketteske sem tud még kétkeréken tekerni.

A több irányból kerékpárral könnyen megközelíthető Kőbánya-Kispest Vasútállomást javasolták a „tudakozó munkatársai”, azaz a helyi facebook csoport tagjai, mint kiindulási pontot. A KÖKI-ig a Wekerletelepről végig kerékpárút vezet, szóval ideális kiindulás, különösen úgy, hogy a vágányok is igazán könnyen érhetők el biciklivel. Egy apró trükk van csak a dologban (ami nem annyira apró, ha valaki elsőre elrontja, mint tettük azt mi - ld. lentebb): a kőbányai oldalról kell megközelíteni a vágányokat: a régi állomásépületnél (Vaspálya utca) van egy átjáró, amiről valamennyi vágányhoz egyszerűen oda lehet sétálni (óvatosan körül kell nézni!). Tehát, ha valaki Kispest irányából érkezik, akkor a felüljárón át kell menni, és a Vaspálya utcát kell megcélozni. A Google Mapsről lementett alábbi műholdas képen látszik is (a kép bal oldalán) az átjáró a régi vasútiállomás előtt. 

Vonatok minden óra 27 perckor indulnak és átszállás nélkül 55 perc alatt érnek Velencére. 

Érdemes azért KÖKI-n felszállni annak, akinek elérhető, mert Ferencvárosban és különösen Kelenföldön már rendkívül zsúfolt a vonat. Sőt, az is megeshet, hogy valaki nem fér fel már a vonatra. Egy trükkje, vagy kellemetlensége van ugyanis ennek a megoldásnak: ez a járat – nem véletlenül – igen népszerű, ezért rengetegen lehetnek rajta. Februárban mentünk először, akkor még elég jól elfértünk a vonaton, de június elejétől már nem tudtunk olyan korai vonattal menni, hogy ne tarthatatlan állapot legyen a vonaton. (És itt ragadom meg az alkalmat és kérem tisztelettel a MÁV-START Zrt-t, hogy hétvégén egy külön kerékpárszállító kocsit indítani szíveskedjenek ezeken a járatokon). Mi azonban edzettek vagyunk, és időben ki is értünk a vasútállomásra (̶̶j̶a̶,̶ ̶p̶e̶r̶s̶z̶e̶ ̶-̶ ̶a̶m̶i̶k̶o̶r̶ ̶m̶á̶r̶ ̶n̶e̶m̶ ̶e̶l̶ő̶s̶z̶ö̶r̶ ̶m̶e̶n̶t̶ü̶n̶k̶), így ez az apró közjáték nem tudott minket eltántorítani.

Velencén szálltunk le. Itt míg én az utánfutót és a gyerekeket a peronról levittem a lifttel (köszönjük, MÁV), addig a férjem a lépcsőn a két biciklit vitte le (végülis sportolni jöttünk, nem?).

Egyik gyerek  s̶e̶m̶ volt a̶k̶k̶o̶r̶ ̶m̶é̶g̶ alkalmas arra, hogy önállóan tekerjen 35-40 km-t, így úgy döntöttünk, mindegyikük az utasunk lesz. A férjem vitte a legnagyobb (5,5 éves) és a legkisebb (5 hónapos) kislányunkat az utánfutóban, én pedig középső kislányunkat (3) gyerekülésben szállítottam (az esélyegyenlőség fényében a következő úton cseréltünk).

Pákozd felé indultunk, a pákozdi Katonai Emlékparknál álltunk meg először (itt szegény Legkisebbet egy padon tettük villámgyorsan tisztába), majd végigtekertük a távot egyben. Sietni akartunk, hogy az öthónapos ne unja meg az utazást.

A gyerekek a fél távig kb. nézegettek meg játszottak magukban, a felétől pedig egy nagyot aludtak. Mivel azért összesen 30 km-ről beszélünk, két óra alatt körbeértünk, az nem elviselhetetlen hosszú idő számukra.

Az útunk végén a velencei korzón lángosoztunk és játszótereztünk (sőt, a másnapi bevásárlást is elintéztük, az utánfutó csomagtartójába befért a portéka) és késő délután indultunk vissza Budapestre. Májusban a játszóterezést strandolás váltotta fel: a biciklijeinket ekkor lezártuk valahol és az utánfutót babakocsiként ki tudtuk könnyen tolni a partra.

Időközben eltelt fél év, a középső kislányunk (3,5) is megtanult úgy biciklizni, hogy már haladni is lehet vele, így reméljük még idén úgy is tudunk egy kört menni, hogy a két nagylányunk is teker. Ha így lesz, jövünk beszámolóval.

 Ez a bejegyzés, mint láthatjuk inkább az előkészületekről szólt, hogy megmutassuk, nem olyan ördöngösség 3 ilyen kis gyerekkel, vonattal biciklitúrára indulni. Ilyenkor szoktak általában azok, akiknek a kalandjainkról mesélünk visszakérdezni, hogy autónk egyáltalán nincs-e? De van. Viszont, mivel Kőbánya-Kispest ilyen könnyen elérhető számunkra biciklivel, sokkal egyszerűbb nekünk vonattal menni ezekre a túrákra, mint az autóra felszenvedni a bicikliket, beültetni a lányokat stb.

És mi a tanulság? A tanulság az, hogy a KÖKI Kispest felől biciklivel ebben a felállásban nem közelíthető meg. Először ugyanis a KÖKI Terminál felöl mentünk és hát nem volt az igazi: egy híd alatt van ugyanis az a lift, amivel fel lehet menni a felüljáróig/folyosóig (a bűz lent elviselhetetlen, de tényleg). A lift egy darabig felvisz ugyan, de még 6-8 lépcsőt meg kell tenni (emlékeztetőül: két bicikli, egy utánfutó és 3 gyerek volt a „csomag”) felfelé, majd egészen a peronig lefelé vagy 30-at. Van az a helyzet, hogy azt mondod, never ever. Hát, ez is ilyen volt. Na, de ez már a múlt, mert ugye nem elfelejteni: Kőbánya felől, Vaspálya utca, régi vasútállomás épülete. 

És pár mondat a kerékpár-utánfutó szállításáról vonaton: A MÁV-START Zrt. utazási feltételei között nem találtam kitételt a kerékpáros utánfutó szállításával kapcsolatban (mert valószínű nem jó helyen kerestem), de egy 2015. évi kiadványuk (Kerékpárszállítás 2015 nyár; érvényes: 2015. VI. 20-tól VIII. 30-ig) szerint kerékpár-utánfutó csak piktogrammal megjelölt jármrészben (többcélú térben) vagy kerékpárszállító kocsiban szállítható. Kerékpár-utánfutót az utas menetjegyén és kerékpárjegyén felül váltott kett darab további kerékpárjeggyel lehet szállítani. Tehát az utas, aki egy darab kerékpárt és egy darab utánfutót szállít, menetjegyén felül három darab kerékpárjeggyel kell rendelkezzen. Ez a szabály a kedvezményes kerékpárjegyre, a kerékpáros túrajegyre és a kerékpáros bérletre is vonatkozik.

A következő bejegyzésben magáról a Velencei tó megkerüléséről fog inkább szólni. (Biciklivel a Velencei tó körül egy babával (és két potyautassal) – 2. rész, a tókerülés) 

Webáruház készítés